Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu za apr 27, 2024 9:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Ford Escort MK4 (bijna) all white versie,
BerichtGeplaatst: wo nov 29, 2023 20:10 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Vanmiddag de Ford garage bezocht en de oorzaak van het alleen stationair lopen is gevonden, het was een defecte stekker die inmiddels is vernieuwd. Ook kwamen ze er achter dat de koude start module geen stroom krijgt en dus niet werkt, volgens de monteur een foutje in de ecu.

Kon deze vandaaag niet meenemen op de achterbank dus morgenmiddag hem maar ophalen. :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ford Escort MK4 (bijna) all white versie,
BerichtGeplaatst: wo nov 29, 2023 21:16 
Online
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
De koudstartinjector is compleet losstaand van de ECU.
Die krijgt alleen 12V als de startmotor rondgaat.
Er zit ook een thermische tijdschakelaar tussen die 'm na 8 of 12 seconden starten automatisch stopt, of als je koelwater warmer dan 35 graden is.

Heeft de monteur verteld welke stekker het probleem was?
Ik ben benieuwd waar het 'm nu in zat!

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ford Escort MK4 (bijna) all white versie,
BerichtGeplaatst: wo nov 29, 2023 21:35 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Lynxified schreef:
De koudstartinjector is compleet losstaand van de ECU.
Die krijgt alleen 12V als de startmotor rondgaat.
Er zit ook een thermische tijdschakelaar tussen die 'm na 8 of 12 seconden starten automatisch stopt, of als je koelwater warmer dan 35 graden is.


Dus dan is er misschien iets niet aangesloten? Dit ga ik proberen op te zoeken o.a. of die 12v krijgt.

Ik moet de thermostaat nog laten vernieuwen want de koelvloeistof blijft te koud als ik zo naar de temperatuurmeter kijk.

Lynxified schreef:
Heeft de monteur verteld welke stekker het probleem was?
Ik ben benieuwd waar het 'm nu in zat!

Yip, de monteur heeft de stekker laten zien en ook de plek aangewezen. Ik zal morgen even een foto maken zodat het duidelijk is wat en waar het speelde.

Ik heb er 3 weken over na kunnen denken, toch knap dat ze het opgelost hebben in een uur tijd dus de kosten vallen met een stekker uit een oude kabelboom. :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ford Escort MK4 (bijna) all white versie,
BerichtGeplaatst: do nov 30, 2023 16:30 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Lynxified schreef:
De koudstartinjector is compleet losstaand van de ECU.
Die krijgt alleen 12V als de startmotor rondgaat.
Er zit ook een thermische tijdschakelaar tussen die 'm na 8 of 12 seconden starten automatisch stopt, of als je koelwater warmer dan 35 graden is.


Ik zag vandaag dat de temperatuurmeter niet omhoog kwam terwijl de kachel wel warm was, dus ik denk nu aan een slechte temperatuur sensor of zo.
Het is dus niet de thermostaat zoals ik eerst dacht.

Lynxified schreef:
Heeft de monteur verteld welke stekker het probleem was?
Ik ben benieuwd waar het 'm nu in zat.

De monteur wees een stekker aan bij de ontsteking maar op de rekening staat "Stekker van luchtklep vervangen"?
En vanmiddag zei hij dat die stekker te maken had met het K-jetronic systeem.

Ik moet er ook een nieuwe accu in gooien want na toch een redelijk stuk gereden te hebben was de accu bijna leeg na opnieuw starten.
V-snaar slipt af en toe bij het optrekken dus die is te groot en kan nu niet meer bij gespannen worden dus nu maar één met een kleinere diameter er op zetten.

Er moet nog heel wat gebeuren voordat hij goed is.


Laatst bijgewerkt door Hans V op do nov 30, 2023 17:52, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ford Escort MK4 (bijna) all white versie,
BerichtGeplaatst: do nov 30, 2023 16:59 
Online
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
Ben ik toch heel benieuwd welke stekker 't was.
Zelfs met alle stekkers afgekoppeld zou ie nog steeds moeten kunnen blijven lopen en in ieder geval deels op het gas reageren.
Dat ie 0 respons gaf op je gaspedaal lijkt me nog steeds eigenlijk onmogelijk.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ford Escort MK4 (bijna) all white versie,
BerichtGeplaatst: do nov 30, 2023 17:56 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Lynxified schreef:
Ben ik toch heel benieuwd welke stekker 't was.
Zelfs met alle stekkers afgekoppeld zou ie nog steeds moeten kunnen blijven lopen en in ieder geval deels op het gas reageren.
Dat ie 0 respons gaf op je gaspedaal lijkt me nog steeds eigenlijk onmogelijk.


Inderdaad vreemd mede omdat de motor afsloeg als je gas gaf tijdens een koude start, nu blijkt in de praktijk dat het wel zo schijnt te werken dat ie niet meer op het gas reageert. Ik heb een foto gemaakt maar die is niet duidelijk te donker. :(


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ford Escort MK4 (bijna) all white versie,
BerichtGeplaatst: vr dec 01, 2023 21:15 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Met zijn voorganger vandaag een nieuwe accu gekocht maar ik had geen zin meer om hem vandaag te vervangen. Was moe van het door het centrum rijden, wat een zooitje is het geworden in deze hoofdstad. Ik denk ik rij snel weg van huis met gelijk een file bij de coentunnel richting een verkooppunt voor accu's maar die was gesloten. Helaas moet je dan naar het centrum voor een andere accuwinkel, En dan in deze stad waar ze de luchtkwaliteit willen verbeteren maar waar ze vergeten dat door alle beperkingen het 3x langer duurt voordat je het centrum weer uit bent. :o

Toch ben ik blij dat ik weer kan rijden i.p.v. het openbaar vervoer te moeten gebruiken. :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ford Escort MK4 (bijna) all white versie,
BerichtGeplaatst: za dec 02, 2023 13:30 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Vandaag de accu gemonteerd en hier de foto van de defecte stekker die is gerepareerd (zoals de monteur hem aanwees).

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ford Escort MK4 (bijna) all white versie,
BerichtGeplaatst: za dec 02, 2023 15:29 
Online
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
Dat is je AUX-air-valve, zoals de Engelsen 'm noemen.
Het enige wat die klep doet is je koude stationaire toerental iets verhogen.
Krijgt zijn 12 volt van het brandstofpomprelais uit m'n hoofd.

Als ie niet aangesloten is, is het enige wat je merkt dat je een hoger stationair toerental hebt.
Als je langer rijd gaat ie vanzelf z'n normale toerental draaien, want het ding werkt intern met een bi-metaaltje (de heilige koe van pre-90's automotive engineering)

Hebben ze niets anders veranderd?

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ford Escort MK4 (bijna) all white versie,
BerichtGeplaatst: za dec 02, 2023 20:08 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Zoals ik al schreef is de stekker van of naar de luchtweger gerepareerd, zoals op de rekening staat, en ik heb geen idee hoe het allemaal werkt en is aangesloten met al die sensors. Ik weet wel dat ik weer gas kan geven. Iets anders is niet vervangen dan alleen die stekker dan.

En zelfs het even het stationaire toerental verhogen gebeurd niet bij deze, wel bij mijn andere Escort.

Bij een koude start slaat deze motor zelfs af als je gas geeft, ik moet hem eerst zo'n 30 seconden warm laten draaien voordat ik gas kan geven. En elke keer herstarten met de oude accu gaf problemen. De koude start module krijgt geen 12V volgens de monteur dus dat kan een oorzaak zijn dat hij afslaat (kan een draadbreuk zijn).

Ook blijft de tempartuurmeter op het dashboard te laag al wordt hij wel warm. Thermostaat is goed want ik heb beide slangen vast gehouden en de ene kant werd warm en de andere slang bleef koud. Meter stijgt iets maar komt niet hoger dan het witte lage vlak, ook niet tijdens langer stationair draaien. Ik heb al lopen zoeken naar de temperatuur sensor en die zit volgens mij aan de andere kant van het blok ergens in het midden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ford Escort MK4 (bijna) all white versie,
BerichtGeplaatst: za dec 02, 2023 23:47 
Online
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
Als ie afslaat en geen hoger stationair toerental loopt heb je 'n probleem met die specifieke klep...
Als die stekker echt het enige is wat ze gedaan hebben, zou je nu wel een verhoging van het koude stationair moeten hebben.
Ook zou je probleem dan terug moeten zijn als je de stekker los trekt...

't is mooi dat ie weer loopt, maar ik denk dat de dealer dan toch iets gedaan heeft wat ze je niet verteld hebben, want hoe een niet werkende AUX air valve dit probleem kon veroorzaken is iets wat ik niet snap.

Die koudstartmodule is simpel genoeg te meten met een multimeter, zou geen impact moeten hebben op de koude loop, alleen op de koude start.

De koeltemp sensortjes hebben een redelijk grote tolerantie, zit 'm waarschijnlijk in de sensor en niet je motor zelf.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ford Escort MK4 (bijna) all white versie,
BerichtGeplaatst: zo dec 03, 2023 10:03 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Koude start is echt niet lekker en die garage wees mij al op de koude start module omdat er geen spanning (12V) te meten was. Krijgt ie geen spanning dan werkt ie niet. Of dat wijst op problemen met de klep die 2de hands al gauw zo'n €130 kosten?

Ik weet niet wat ze extra gedaan zouden moeten hebben, ik heb het gehoord wat ze mij vertelden ter plekke. :)
Ik blijf liever van de stekkers af want plastic stekkers vergaan in de loop der jaren en worden bros en breken af, en ik heb geen reserve.

De temperatuur is inderdaad geen motor probleem maar eerder een sensor probleem, dus met jou eens. En die sensor is redelijk makkelijk te vervangen.
Maar dat is iets voor het volgende jaar nu even kijken of we de Escort op de gladde wegen op de weg kunnen houden. :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ford Escort MK4 (bijna) all white versie,
BerichtGeplaatst: zo dec 03, 2023 10:48 
Online
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
die koude start module krijgt z'n spanning alleen als de startmotor actief is, als de garagist dat niet weet ben ik niet verbaast dat ie niks gemeten heeft.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ford Escort MK4 (bijna) all white versie,
BerichtGeplaatst: zo dec 03, 2023 11:48 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Lynxified schreef:
die koude start module krijgt z'n spanning alleen als de startmotor actief is, als de garagist dat niet weet ben ik niet verbaast dat ie niks gemeten heeft.

Dat is mooi om te weten voor het geval ik ga zelf iets ga meten.

Ze klaagde er al over dat er zeer weinig info beschikbaar was en ik zou verwachten dat Ford intern een eigen vraagbak zou hebben voor die info. :)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling