Kijken of ik zo kan plaatsen
Ja dus, de afgelopen weken heb ik een paar maal geprobeerd om een bericht in het forum te plaatsen, en dat lukte telkens niet, uiteraard al ik een halve pagina getikt had, balen.
Ik zal eerst maar eens het topic kapen, zonde om een ander topic aan te maken als het over dezelfde auto gaat, dus ik ga hier lekker door, waar de vorige eigenaar gestopt is.
De estate is inmiddels een jaar in ons bezit, en heeft zich het afgelopen jaar best gedragen, heeft ons een paar keer laten staan, om verklaarbare redenen; lege accu's.....die het gevolg waren van een kapotte dynamo, kom ik zo op.
Afgelopen winter ben ik begonnen met het bij elkaar krijgen van de benodigde spullen voor de terugbouw van de injectie; een normale kop, extra spinnekop, hoge drukpomp, slangen etc. Dat spul maar eens op de plank gelegd totdat het mooier weer zou worden, dat werd het, maar de tijd ontbrak dus kwam er geen ombouw....totdat de apk kwam. Op zich niks mis met de auto, maar de Co! Jongens; 11.5%!!! Veel te hoog, maximaal toegestaan is 3.5%...... Tijdens de keuring nog geprobeerd om de carbs wat terug te draaien, maar dat eindigde in een hoop gepruttel en uiteindelijk in een gegorgel en doodse stilte; dat ging em niet worden. Auto mee naar huis, wat nu dan?
Ombouwen dus, carburateurs er af, kop er af, lage druk pomp er onderuit... ondertussen een nieuwe koppakking en bouten besteld bij het centrale magazijn in Zeist ( ik was even vergeten hoe duur rekbouten ook al weer waren
). En de opbouw kon gaan beginnen, wat me nog het meeste hoofdbrekens heeft bezorgd was het plaatsen van de hogedrukpomp onder de auto; de estate is geen originele xr, dus heeft ook geen capacitieve moer in de chassisbalk, die moest dus gemaakt worden; een strook staal van 4 mm dik, met daarop een moer gelast die in debalk geschoven en voila! Die was getackeld, nu nog opinternet zoeken hoe die dan vastzit bij de reservewielbak; gewoon door de onderkant van de bak heen, er zit een plastic plaatje, daar een 10mm gat in geboord, en met een paar flinke ringen en ophangrubbers de boel goed op zijn plek gehangen.
Allee, klaar voor de start? Zeker! sleutel om; pomp loopt! Jeuj!! Met dat de pomp druk begint op te bouwen zie ik onder de kap door een paar fraaie fonteintjes ontstaan! NIET GOED.....!!!! De geplaatste nieuwe ringen onder de banjobouten moesten ietsje strakker, nieuwe poging; droog, wat gereutel, en jawel, draaien! TOP!
Onsteking zo goed en zo kwaad afgesteld en voorlopig eerst maar weer eens rijden naar de apk toe, mocht ook wel, was nu 3 weken over de datum heen. Afijn, slang in de uitlaat en.....spannie.....0.2 uitstoot Co; goedgekeurd! Helemaal blij.
Opvallend, de estate is een heel stuk sneller en feller dan op de carburateurs, op de carburateurs is het nooit een echt snel ding geweest, dat is nu zeker wel anders.
Wat ook weer de kop op stak was het met een lege accu komen te staan. Vrouwlief belde op; ik sta lang de kant....accu leeg; gvd hoe kan dat nou....acculamje deed het al bijna een jaar niet meer, die kreeg ik ook niet aan de praat, wat ik ook deed, en als ik de dynamo aan de accu mat, dan was de laadspanning gewoon 13.5 volt, redelijk normaal dus. Nog maar eens meten dan:11.5 volt and dropping; geen laadspanning, wtf. Stukkie rijden, en ja hoor, daar was ie weer. Wazig, maar de diagnose was gesteld, volgens mij was de dynamo dood. Dus naar de sloop, daar een dynamo van een Sierra afgepakt, moet kunnen is ook een Bosch, toch?! YEAH RIGHT....bij een Sierra hangt ie aan de rechterkant van het blok, en de Escort heeft em aan de linkerkant, dat gaat dus niet 1 op 1 passen zonder de benodigde portie moeilijk doen. Dynamo's uitelkaar en het voorste schild met lager van de Escort op de achterkant en diodebrug van de Sierra, inbouwen en YES, hij doet het,laad goed bij, en hoera, zelfs het lampje voor de accuspanning doet het spontaan weer
, dat waren dus twee problemen in 1 keer opgelost!
Wat nu nog moet gebeuren is die lelijke voorbumper met ingebouwde knipperlichten er af, en een normale xr bumper er op, het blok fijnafstellen, de gehele auto een paar cm omhoog tbv het comfort.
Foto's heb ik wel, staan echter op de aaifoon, dus die komen van de week nog even na.
Heel verhaal geworden zie ik
Bas