Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu di mei 07, 2024 1:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Escort 1.6 cl wordt Turbo
BerichtGeplaatst: vr jul 18, 2014 7:14 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do aug 09, 2012 18:06
Berichten: 133
Gistere de auto uit laten lijnen. EN heb ik even naar de uitlaat gekeken. Wat blijkt nou the klem die het middenstuk met de voorpijp verbindt is te laag. Wat heft hij nu gedaan: met die klem tegen de brug aan gezeten en zo is het achterste uitlaat gedeelte 3-4cm uitgeschoven. dit moet ik dus nog even fixen. en komt wel goed.

buiten dat zijn en paar kleine problemen. De auto start heel slecht als er even mee gereden is ik vermoed dat de ontsteking slecht staat. en bovenin is al het vermogen weg. Vanaf 3000rpm tot 4500rpm trekt die als een beest. daarna zakt de turbo druk naar 0.4-0.3 bar en lijkt het vermogen helemaal weg.


wat ik ga doen:
-zoiezo die uitlaat weer goed hangen.
- meteen na apk contact opnemen met wouter bollen om afspraak te maken voor de motor afstelling.

ik verwacht dat ik daarna weer prima moet kunnen rijden. Overigens is het getik en heel stuk minder als de motor goed warm is. ik moet nog een paar keer olie verversen warvan 1 keer met zo'n schoonmaak meuk erbij en dan moet het goed zijn. :)

@Davey
je mening geven mag! de vraag is echter ok nog hoelang die lak blijft zitten met die weer. als de auto 5 minute in de zon staat kun je er een ei op bakken zo heet :oops:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort 1.6 cl wordt Turbo
BerichtGeplaatst: vr jul 18, 2014 8:59 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 10, 2011 20:36
Berichten: 102
dat jou vermogen wegneemt als ie warm is kan ook jou c.o afstelling zijn.

ik zou dat ff laten controleren bij een garage, ik heb mijn rst tussen 3 en 3.5% instaan. ze mogen de c.o wel eens afknijpen met a.p.k zetten ze hem niet weer terug.

turbodruk afneemt kan ook zijn dat jou actuator minder is, dan is het kracht eruit. maar controleer ook goed dat je geen vacuum lek hebt in de slangen naar je actuator toe.
actuator bediend de wastegate klep, als deze slecht is laat ie turbodruk terug vallen dat kan.

want vacuumlek in je slangen gaat je c.o ook naar beneden,want een laag c.o laat je een gat in zuiger smelten.
ook een tip , mocht je carterontluchting nog op een orginele manier naar je spinnekop gaan, koppel deze af en dop het gat af van je spinnekop. en gewoon een simpele filtertje op je kleppendeksel. want als je lekkage hebt aan je motor, o.a kleppendeksel pakking , keering. dan neemt c.o ook af.

allemaal van die kleine dingen maar die helpen wel. C.O is een heel belangrijk iets bij een rst.

onsteking 12graden voor , en C.O op 3.5% zo staat mijn rst. en ik heb geen problemen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort 1.6 cl wordt Turbo
BerichtGeplaatst: vr jul 18, 2014 9:38 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do aug 09, 2012 18:06
Berichten: 133
Rs Turbo interceptor schreef:
dat jou vermogen wegneemt als ie warm is kan ook jou c.o afstelling zijn.

ik zou dat ff laten controleren bij een garage, ik heb mijn rst tussen 3 en 3.5% instaan. ze mogen de c.o wel eens afknijpen met a.p.k zetten ze hem niet weer terug.

turbodruk afneemt kan ook zijn dat jou actuator minder is, dan is het kracht eruit. maar controleer ook goed dat je geen vacuum lek hebt in de slangen naar je actuator toe.
actuator bediend de wastegate klep, als deze slecht is laat ie turbodruk terug vallen dat kan.

want vacuumlek in je slangen gaat je c.o ook naar beneden,want een laag c.o laat je een gat in zuiger smelten.
ook een tip , mocht je carterontluchting nog op een orginele manier naar je spinnekop gaan, koppel deze af en dop het gat af van je spinnekop. en gewoon een simpele filtertje op je kleppendeksel. want als je lekkage hebt aan je motor, o.a kleppendeksel pakking , keering. dan neemt c.o ook af.

allemaal van die kleine dingen maar die helpen wel. C.O is een heel belangrijk iets bij een rst.

onsteking 12graden voor , en C.O op 3.5% zo staat mijn rst. en ik heb geen problemen.


Auto staat nu bij een garage voor apk. Ik heb ze gevraagd de ontsteking af te stellen. De CO warden zulle ze ook wel aan passen. Bedankt voor de info. Dit wist ik allemaal nog niet en ga me er eens in verdiepen. Voor het "fine-tune" ga ik toch liever naar wouter bollen als hij beschikbaar is. wat de wastegate actuator betrefd deze wil ik gaan vervangen door een -31 of -34. daar ben ik nog niet over uit. Ook heb ik van Janno begrepen dat ik de amal valve aan moet passen dan.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort 1.6 cl wordt Turbo
BerichtGeplaatst: vr jul 18, 2014 11:11 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do aug 09, 2012 18:06
Berichten: 133
Ik kreeg net telefoon van de garage

ik heb een CO uitstoot van 7% :? hoe ga ik dat omlaag krijgen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort 1.6 cl wordt Turbo
BerichtGeplaatst: vr jul 18, 2014 17:03 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Bollen de apk laten doen? Verder is het een mfi of efi rst? In de mfi zit bij de spinnenkop een imbus voor co afstelling. Een mfi goed afstellen is geen dagelijks werk meer voor vele. Ga naar een specialist en kijk verder als ford, audi, golf, porsche en mercedes hebben het in de jaren 70 en 80 ook veelvuldig toegepast op auto's er zal vast een oude rot in de buurt wonen met de juiste tooling.

Als je de klem van de uitlaat zo draait dat de draadeindes niet het laagste punt zijn zal die minder snel blijven steken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort 1.6 cl wordt Turbo
BerichtGeplaatst: za jul 19, 2014 10:18 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Als ik de foto's moet geloven heeft hij een EFI. Hoe je die afsteld lees ik op ford world: ''CO regel je af met de CO stelschroef op het schutbord (althans.. bij mij 0FAC management wel)''
Dus het is eenzelfde systeem als bij de MFI alleen zit hij op een andere locatie.

Een XR3i motor loopt het beste als de CO tussen de 0,8 en 1,2 staat. Ik denk dat 1,2 ook wel goed is voor een RST.

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort 1.6 cl wordt Turbo
BerichtGeplaatst: za jul 19, 2014 13:40 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
stom had natuurlijk even terug kunnen kijken of de foto's maar het een MFI.

Je kan ook nog even naar je koude start injector kijken omdat je zelf al aangaf je nog wat storingen in de kabelboom te hebben zou het kunnen dat de temperatuur sensor zijn waarde niet goed doorkomt waardoor de electronische koude start injector blijft werken waardoor je veel te veel benzine krijgt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort 1.6 cl wordt Turbo
BerichtGeplaatst: za jul 19, 2014 16:35 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do aug 09, 2012 18:06
Berichten: 133
even een klein nieuwtje, Wouter bollen heeft de auto goed afgesteld nu. Co staat op 0.9% . Ook de ontsteking. Echter heb ik nog 1 klein probleempje. het brandstof systeem verliest zijn druk waardoor die niet start. Dat kunne veel dingen zijn en er is mee te rijden, maar ik ga van de week de brandstof pomp vervangen.
verder werd my aangeraden de injectors na te laten kijken en eventueel te vervangen. Buiten dat had Wouter nog een opmerking over het tikken. Hij tikt al minder als eerst maar ik moest de nokkenas en de stoters even na kijken. Stoters heb ik nieuwe. nokkeas heb ik nog liggen maar ik weet niet of die goed is.

Eerst even naar brandstof systeem kijken. daarna naar de rest. Verder kreeg ik ook nog de opmerking dat de auto een beetje warm word (110 graden water 120 graden Olie (bij de filter)) dus nog en ventilator er bij maken. Want het weer heeft zeker invloed vooral nu.....

dus de todo lijst

-eerst apk
-koeling
-brandstof systeem
-nokkenas + stoters
- daarna weer af laten stellen
-chippen / opvoeren als alles gemaakt is en ik weer geld heb :oops:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort 1.6 cl wordt Turbo
BerichtGeplaatst: za jul 19, 2014 18:09 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Je moet even controleren of je druk houd als die loopt. Er is ergens een manual voor kjetronic en de meetpunten. Als je druk houd terwijl die loopt ook onder belasting is de pomp waarschijnlijk goed maar is je accumulator stuk. Deze houd druk op het brandstof systeem als de auto uit staat waardoor het starten wordt vergemakkelijkt. Dit omdat je rond de 4 bar nodig hebt aan druk om de injectoren goed aan te sturen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort 1.6 cl wordt Turbo
BerichtGeplaatst: vr jul 25, 2014 11:01 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do aug 09, 2012 18:06
Berichten: 133
Update :mrgreen:

auto is goedgekeurd!! :D eindelijk. Ik kan gaan rijden haha. Ook door mijn vakantie ben ik wat trager met reageren en posten maar probeer het wel bij te houden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Brandstof druk probleem is opgelost door het vervangen van de brandstof pomp. De auto start nu lekker snel en vlot :) Overigens is het meeste getik nu ook uit de motor! :) buiten al het goede nieuws ben ik achter 2 problemen gekomen waardoor de auto op hoge toeren inhoudt..... :( de auto word te warm. water temp werd 110 graden, nu heb ik gisteren de thermostaat verwijdert en blijft het water temperatuur op 90 graden hangen. Ook heb ik nu 2 fans tegen de radiateur en de intercooler. Ik heb het hier ook met wouter over gehad. En hij gaf aan dat dit de reden is van het inhouden. Buiten dit word de olie temperatur 120 graden bij de filter. Ik denk dat dit wat aan de hoge kant is. Maar ik weet het niet zeker. Het lijkt ernstig maar de motor houdt zich heel erg goed. nergens lekkages of wat dan ook. hij loopt ook netjes stationair enzo. het zijn nu alleen de temperaturen die ik omlaag moet krijgen.

hier en foto van de meter indicaties bij 90kmh

Afbeelding

Om de koeling wat te bevorderen ga ik op zoek naar een RS bumper met zo'n groot gat in het midden en een normale rs bumper zodat ik die zelf kan maken. dus wie nog wat heeft liggen.. :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort 1.6 cl wordt Turbo
BerichtGeplaatst: vr jul 25, 2014 16:48 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
de olie temperatuur zou ik mijzelf niet te druk overmaken. mijn audi wordt al 3 jaar zo warm bij normaal rijden en bij goed gummen gaat die nog verder omhoog. ik meet wel in de pan en niet bij het filter. Water temperatuur zou nog kunnen komen door lucht in het systeem. deze zou niet veel verder boven 90 graden uit moeten komen. Ik ga er wel vanuit dat je fan's goed schakelen en de thermoschakelaar werkt. Wellicht kan je een vroegere schakelaar monteren waardoor de fan eerder aangaat.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort 1.6 cl wordt Turbo
BerichtGeplaatst: vr jul 25, 2014 17:03 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do aug 09, 2012 18:06
Berichten: 133
doubleD schreef:
de olie temperatuur zou ik mijzelf niet te druk overmaken. mijn audi wordt al 3 jaar zo warm bij normaal rijden en bij goed gummen gaat die nog verder omhoog. ik meet wel in de pan en niet bij het filter. Water temperatuur zou nog kunnen komen door lucht in het systeem. deze zou niet veel verder boven 90 graden uit moeten komen. Ik ga er wel vanuit dat je fan's goed schakelen en de thermoschakelaar werkt. Wellicht kan je een vroegere schakelaar monteren waardoor de fan eerder aangaat.



dank je voor de opmerking. Dan zal ik me minder druk maken om de olie :). De ventilatoren staan permanent aan. dit scheelde alweer 10 graden tenopzichten van het begin. Hoe kan ik het koelsysteem ontluchten?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort 1.6 cl wordt Turbo
BerichtGeplaatst: za jul 26, 2014 18:59 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 04, 2009 19:59
Berichten: 7314
Woonplaats: Veluwe
Gefeliciteerd met je nieuwe APK!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort 1.6 cl wordt Turbo
BerichtGeplaatst: zo jul 27, 2014 8:45 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 15, 2010 9:35
Berichten: 3252
top dat je hem door de apk hebt gekregen
ik wens je veel veilige kilometers toe

_________________
ik heb drie hobby's
ford
ford
en als ik tijd over heb ford
en een nieuwe hobby
topicvervuiler :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort 1.6 cl wordt Turbo
BerichtGeplaatst: zo jul 27, 2014 9:15 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 07, 2011 18:45
Berichten: 1963
Woonplaats: Wouterswoude
Ik denk inderdaad dat 120 graden wat hoog is. mijn olie temperatuur komt heeeel zelden iets over de 90 graden.
Nou heb ik geen rst maar dan zou niet veel uit moeten maken. Jouw water temp is wel gewoon 90graden

_________________
Rienk

MK5a Escort RS2000
Mk7 Escort Formule 1
Mk3 Mondeo 2.2 tdci volledig ST uitgevoerd


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling