Hallo,
@ ZeroLWD
Ik zit er nog wel aan te denken om met een bepaalde sensor het toerental te kunnen uitlezen zodat ik bijvoorbeeld het hele scherm (met de segmenten die dan branden) te laten knipperen bij bijvoorbeeld boven 6000 RPM.
@ Niek-V en ZeroLWD
Het is inderdaad een ombouw, het is origineel een MK5. Bij de KNAF staat de auto zelfs ingeschreven als een MK3 van de vorige eigenaar. Maar er zitten inderdaad ook MK6 en 7 onderdelen op.
@ doubleD
Ik heb gekozen voor twee potmeters omdat je dan maar twee potmetertjes hebt met in totaal 4 kabeltjes (5 volt, ground, pot1, pot2). Bij maak of breek switches heb je al snel 8 kabels te pakken. Ook moet je meer switches plaatsen. Daarbij komt dat een versnellingspook altijd een beetje beweegt als deze in een versnelling staat, waardoor verwacht ik dat de switches kunnen gaan schakelen bij het rijden op bijvoorbeeld een onverhard stuk.
Verder maar naar het project....
Na het uittekenen van de sensoren opstelling ben ik begonnen met het testen van de werking met het positie bepalen met de sensoren. Ik heb als eerste van karton een opstelling gemaakt, met een pennenvulling simuleer ik de versnellingspook.
In het Arduino programma meet ik een voor een de posities van de versnellingen bijvoorbeeld versnelling 2:
// Versnelling 2
if((sensorValue1 >582) && (sensorValue2 > 542))
{
digitalWrite(2,LOW);
digitalWrite(3,HIGH);
digitalWrite(4,LOW);
digitalWrite(7,HIGH);
digitalWrite(8,LOW);
digitalWrite(9,LOW);
digitalWrite(10,LOW);
digitalWrite(11,HIGH);
digitalWrite(12,HIGH);
digitalWrite(13,HIGH);
}
Uitleg:
Als potmeter 1 links onder is (Boven 582) en potmeter 2 (Boven 542), dan gaan er 5 segmenten branden (3,7,11,12,13).
Daarna heb ik van de papier een bevestigingsplaatje van SolidWorks uitgeprint en ervoor gehouden om te kijken of het met de sensoren uitkwam bij de versnellingspook.
Toen dat klopte, heb ik een stalen versie gemaakt en van aluminium de twee meeneem vingers. Dit geheel heb ik gemonteerd. Uiteindelijk moet het stalen plaatje nog rondgemaakt worden en gespoten om roest te voorkomen.
Daarna de afschermingskap weer geplaatst en klaar. Het enige wat nog gedaan moet worden is het netjes bevestigen van de stofhoes.
Als laatste heb ik nog een voedingskastje gemaakt. Hierin zit:
- Een 9 Volt batterij, dit is een onafhankelijke stroom toevoer zonder de auto, dit heb ik gedaan om storingen in het elektrische systeem van de auto te kunnen uitsluiten.
- Een relais om het scherm automatisch te kunnen laten aan gaan.
- Een spanningsregelaar om 9 Volt om te zetten naar 5 Volt.
- Een 3 standen schakelaar (Auto / Off / On).
Inhoud van het voedingskastje:
Hier zie je hoe het kastje geplaatst is in de auto:
Ook hier nog twee foto's van het printplaatje en hoe het schermpje bevestigt is, dit geheel is daarna geplaatst in het 3D geprinte bakje.
Een foto van het eindresultaat:
Het steuntje waaraan het schermpje gemonteerd is zat al langer in de auto, hieraan zat namelijk onze actiecamera gemonteerd. Het scherm zit laag genoeg zodat de camera ook nog voldoende plaats heeft.
We hebben een aantal weken geleden de Hellendoorn rally gereden, hierbij heeft het schermpje de eerste rally met succes gehaald. Ik ben erg tevreden over het eind resultaat, en hoop dat het schermpje nog lang mee gaat.
Dit is het einde van mijn project.
Groeten, Joris