doubleD schreef:
de aanhaalmomenten van de tuimelaar zijn tussen 25 en 29nm de kleppendeksel is hand vast of als je een bouwvakker bent tussen 8 en 10nm.
let wel op dat je bij het loshalen van de tuimelaars ze markeert zodat je ze op dezelfde plek terug monteert en onder de tuimelaar zelf zit een plaatje als vulring, raak deze niet kwijt.
Het handigst is om de krukas iedere keer een stukje te draaien zodat de tuimelaar in rust stand staat bij het (de)monteren. Om het draaien van de krukas te vergemakkelijken zou je de bougies eruit kunnen draaien maar meestal is met sleutel 19 aan de krukas draaien voldoende.
Duidelijk en bedankt voor jouw advies. In principe is dit goed zelf te doen en kan dit voor minder dan €200.-. Dat scheelt nogal met de andere kosten als hiermee ook het probleem echt is opgelost. Hoe dan ook deze revisie is alvast gedaan en als later blijkt dat er meer aan de hand zou zijn dan is het geen weggegooid geld.
doubleD schreef:
deze link laat je een how to zien hoe je de klepsteel rubbers vervangt en onderdeel daarvan is het loshalen van de tuimelaars en het verwijderen van de klepstoters.
Deze rubbers zijn vorig jaar al vervangen om het olieverbruik en het roken te verminderen, nu moet ik nog wat minderen.
Maar de how to is zeer zinvol dus bedankt voor jouw reactie en uitzoek werk en natuurlijk ook al die andere die hebben meegedacht aan een oplossing.
Zo gauw als ik er aan ga beginnen of tot reparatie over ga zal ik het resultaat hier vermelden tenslotte is dat de manier om elkaar te helpen.