Afgelopen week zijn mijn broer en ik bij de Nordschleife geweest! M'n broer had een trackday geboekt op de Nordschleife met Circuitdays! Ik was zelf te laat om een ticket te kopen omdat ik toen nog niet wist hoe de motor het vol zou houden. De tickets waren al uitverkocht voordat de motor gebouwd was, haha. Ik wilde natuurlijk wel wat rondjes TF rijden met de Escort. Dus we zijn maandag ochtend vroeg weg gegaan richting Duitsland.
Wel met een omweg, want tussendoor zijn we wezen kijken bij Spa. Daar hebben we niet gereden maar dat gaan we zeker doen op een later moment!
Toen door naar Duitsland, de trackday was op dinsdag maar de briefing was maandag avond. Dit was ons hotel. Of eigenlijk: onze kamer. Haha, precies genoeg! Meer hadden we niet nodig.
Maandag middag hebben we wat TF rondjes gereden... beide twee in totaal. Het was weer heel erg wennen aan de baan want de vorige keer dat ik er was met de Escort was in 2016. Wat is er veel veranderd!!
De eerste ronde ging niet lekker... Door een fout van mij zat ik te veel aan de linker kant, de baan trok de auto naar links de curb en het gras op. Het stuur werd licht en na te veel terug sturen spinde de auto. Wel naar de rechterkant en dus niet naar de vangrail! Hij was nog heel, maar ik ben wel heel erg geschokken!
Daarna nog een tweede ronde gedaan die lekkerder ging, en toen weer wat vertrouwen terug gewonnen. Maar op de baan is er een inspectie plaatje los gekomen van de carburateurs, hij deed het er niet minder om. Aan het einde van de ronde roken we benzine en heb ik gas terug genomen. Het bleek dat de banjo van de benzine toevoer ook los gekomen was. En dat er benzine lekte! Heel gevaarlijk dus gelijk de auto uit gezet toen we van de baan af waren... We hadden veel gereedschap bij ons dus dat was snel opgelost.
Dinsdag begon de trackday om 08:00 uur. Het eerste uur waren het alleen 'sighting laps' en mocht je maar 100 km per uur en niet inhalen.
Om 09:00 begon het dan echt. De Clio was super en sinds laatste trip naar de Nurburgring weer flink verbeterd: Clio Cup ophanging, rolkooi, Clio Cup velgen + semi-slicks, Gripper sper, race vliegwiel met nieuwe koppeling. En vast nog wel meer dingen waar ik nu even niet op kan komen, haha! Elke ronde ging sneller en uiteindelijk heeft de auto zo'n 20 rondes gedaan. Allemaal zonder problemen
Ik denk dat ik zo'n 10 rondes meegereden heb en daar heb ik veel van geleerd!
De trackday was rond 17:00 afgelopen en toen was er om 17:15 weer TF. Uiteindelijk nog 3 rondes achter elkaar gereden zonder problemen!
Toen we thuis waren bleek het linker wiel heel veel speling te hebben. Ik denk dat het gekomen is door de spin omdat de auto daar schuin over de baan gleed. Het bleek dat het fusee ovaal geworden was inplaats van rond. Als het wiel eenmaal op de grond stond merkte ik er minder van.. Maar goed is het niet, haha! Ik heb nu besloten om de stuurinrichting wat te veranderen. Er was altijd al een beetje een 'deadzone' in het stuur. Dat wil ik nu oplossen, dus heb nieuwe spoorstangen besteld en ga de stuurkogels vervangen door uniballs. Met daarbij iets meer camber ook. Hopelijk krijg ik dit allemaal voor elkaar voor de volgende ronde van Dutch Superlap op 26 mei a.s.!
Ik heb nu ook een tweede stoel met gordel:
En studs inplaats van wielbouten
Het vervangen van de krukas keerring is uiteindelijk ook gelukt. Niet met een nieuwe keerring, maar met de oude die eerst in de oliepomp zat! Dit was een ander type met een rubber ring en een veertje. Inplaats van het nieuwe type met een soort van kunststof ring (bruin). Ik was heel blij dat ik die er netjes uit gehaald had