Hallo,
Ik ben nieuw op het forum en zit met een probleem. Ik was voor mijn Escort (Mk4 uit 89, 1.4 carb) bezig met een kabelboom maken voor radio/elektrische ramen. De vorige eigenaar had voor de radio van het contactslot de gele en rode draad afgetapt voor 12V en Memory (altijd 12V), en de min van de sigarettenaansteker. Hierbij had ik al eerder een simpele kabelboom gemaakt voor de elektrische ramen die ik had ingebouwd. Nu ik tijd had dacht ik een betere kabelboom te maken voor radio/ ramen en ook nieuwe speakerkabels evenals de aansluiting voor de subwoofer en andere elektronica goed weg te werken achter het dashboard. Voor de kabelboom had ik de rode, gele en zwarte draad van het contactslot gepakt, denkende dat de zwarte de min was, maar nadat iets flink is doorgebrand trok ik dat in twijfel met dat het waarschijnlijk een 12V aanvoer is. Helaas wil de auto niets meer doen na het doorbranden. Ik heb de nieuwe kabelboom er weer uitgehaald en het gehele dashboard verwijderd maar kan nergens gesmolten draden vinden. Ook onder de motorkap is niks te vinden. Ik ben ook met de multimeter aan de slag gegaan en dit zijn mijn bevindingen:
wanneer de accu niet is aangesloten en alle zekeringen verwijderd: - stand 0 zonder sleutel: zwarte draad contactslot en zwart/blauwe draad contactslot maken contact - sleutel stand 1: zwarte en zwart/blauwe draad contactslot maken met elkaar contact en de rode en gele draad maken contact - sleutel stand 2: zwarte, gele, rode en zwart/blauwe draad maken met elkaar contact - sleutel stand 3: zwarte, rode en zwart/blauwe draad maken met elkaar contact - er is contact tussen zwarte kabel contactslot, willekeurige bruine kabel onder het dashboard en de min kabel aansluiting van de accu - er is geen contact tussen gele of rode kabel van het contactslot en plus kabel aansluiting van de accu - er is contact tussen 1 pool van de gele relais 6 in de zekeringenkast en de plus kabel aansluiting van de accu - rechts vooraan in de zekeringenkast maken beide polen (waar dus een zekering tussen moet) van symbool met pedaal en licht (nummer 17, remlicht?) niet contact met elkaar maar er is wel een weerstand te meten (terwijl alle andere zekeringen helemaal niks meten).
met de accu wel aangesloten en zonder zekeringen geldt voor al het bovenstaande hetzelfde. met de accu aangesloten en alle zekeringen geldt eveneens hetzelfde voor bovenstaande.
ook nog: - alle zekeringen zijn nog heel - tijdens de kortsluiting kwam er een redelijke rookwolk rechts onder de motorkap en binnen recht bij het dashboard vandaan. - beide aansluitingen van de schakelaar bij het rempedaal maken contact met elkaar. Of hoort dit? Er wordt ook contact gemaakt wanneer ik deze een stukje indruk. Maar misschien is dit iets voor de ABS? - de accu geeft 12V af. De klemmen maken contact met de accupolen. - ik heb voor de zekerheid de tellerbak aangesloten maar zonder resultaat.
Wie heeft een idee wat het zou kunnen zijn/ waar ik naar moet kijken of zoeken? Ik ben momenteel een beetje radeloos. Ik hoor het graag!
Met vriendelijke groet,
Thom
Ik heb eventueel ook nog foto's, maar weet niet hoe ik die kan plaatsen?
|