Een aantal weken geleden een brief van de belastingdienst. Beste milieu vervuiler, uw 2008 Mondeo stoot te veel uit waardoor we voor u de mrb met een 15% gaan verhogen. WTF, dat komt neer op zo'n 240 euro per jaar. Daarbij zag je per direct de restwaarde van de auto in vrije val raken.
Dus meteen marktplaats maar aan geslingerd en na flink onderzoek doen moest ik helaas tot de conclusie komen dat het geen Ford meer zou worden. Door mijn vasthoudendheid aan een automaat en een prijskaartje wat ik voor een auto wil betalen, kon het eigenlijk alleen maar VAG gaan worden. De keuze was eigenlijk gevallen op een golf of passat variant 1.4 TSI met DSG 7 en dan zo rond de 2011/2012. Met in het achterhoofd dat ik de 1.4 wellicht op korte termijn uit elkaar zou moeten trekken voor nieuwe zuigers en een paar nokkenas verstellers want zo best zijn die motoren ook weer niet.
Totdat mijn oog op een 2015 focus wagon viel. Hij voldeed niet helemaal aan het eisen pakket, vooral in luxe werd het iets minder maar een 1.5 tdci met powershift automaat, 1 zakelijke eigenaar, een redelijke km stand en een mooie prijs zorgde ervoor dat ik toch maar even ben gaan kijken. Ik kreeg een mooie prijs voor de Mondeo en na lang twijfelen heb ik de auto toch maar meegenomen.
De focus moest voor groot onderhoud. Een belletje voor een offerte naar de Ford dealer bleek slecht voor mijn hart, ja meneer distributie riem, waterpomp, grote beurt, nieuwe multi riem, en powershift flush rekent u op 1800 tot 2000 euro. Ik ben blij dat ik dit op voorhand gedaan heb, want ook dit hielp nog even in de prijs mee.
Ondertussen is al het groot onderhoud weer gedaan, natuurlijk gewoon lekker zelf gedaan. Wel met originele ford onderdelen natuurlijk maar dat is een fractie van de prijs.
De focus is behoorlijk kleiner dan wat de mondeo was, zeker met 4 volwassen mensen in de auto vind ik het krap, ook een kinderstoeltje op de achterbank zorgt ervoor dat de bijrijder opgevouwen knijp onder het dashboard komt te zitten. Maar je kan duidelijk zien dat je toch weer een generatie nieuwer bent gaan rijden. En in de portemonnee zal het vast ook gaan schelen, de focus is lichter waardoor ik minder mrb ga betalen en op papier een stuk zuiniger. De mondeo deed volgens ford 1 op 14 terwijl de focus 1 op 23 zou moeten rijden. Dit gaan we zien, erger dan wat het was zal het niet worden.
Hij vast niet iedereen zijn smaak hier, hij is ook nog eens 13 in een dozijn blauw
. Ik hoop dat ik kan wennen aan de maat en anders dan zoeken we gewoon weer verder naar wat anders.