Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu vr maart 29, 2024 0:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Relais schakelt wel in maar niet uit
BerichtGeplaatst: ma nov 09, 2020 16:44 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Nu de kabelboom zo goed als klaar is om in de escort te hangen kom ik toch nog een probleem tegen. Ik tap van het contact slot 12 volt af van de stand 2 draad om een relais in mijn eigen kabelboom te bekrachtigen. Dit werkt prima. Alleen zou bij het afschakelen van het contact ook het relais af moeten schakelen maar dit is niet het geval. Blijkbaar blijft er op de draad toch een spanning hangen waardoor de boel aan blijft.

Als ik een massa puls geef op de draad als de sleutel eruit is schakelt het relais af. Ook als ik een flinke verbruiker tussen het contactslot en het relais monteer schakelt hij netjes af. Nu voel ik er weinig voor om een h4 gloeilamp onder het dash te monteren dus er moeten andere oplossingen zijn. Wie heeft er eentje.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Relais schakelt wel in maar niet uit
BerichtGeplaatst: ma nov 09, 2020 22:19 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Heb je al een ander relais geprobeerd?
misschien is dr iets mis met de huidige.
Je zou anders ook een weerstand van de pool naar aarde hangen, 100 ohm ofzo zou genoeg kunnen zijn om de spoel zn energie te laten dumpen.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Relais schakelt wel in maar niet uit
BerichtGeplaatst: di nov 10, 2020 6:29 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Ja ander relais doet precies het zelfde. Maar weerstand is wel een goed idee.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Relais schakelt wel in maar niet uit
BerichtGeplaatst: di nov 10, 2020 9:50 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 31, 2020 13:30
Berichten: 25
Woonplaats: LWD
Ik begrijp hier uit dat je een lekstroom hebt waardoor het relais bekrachtigd blijft?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Relais schakelt wel in maar niet uit
BerichtGeplaatst: di nov 10, 2020 10:16 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Ik denk het niet of zeer minimaal want de auto staat probleemloos weken stil zonder dat de accu leeg loopt.

Er loopt een beste stroom door het relais (is acc relais van de focus) en het lijkt erop dat bij het afschakelen van het contact slot er geen harde massa op de aansluiting gezet wordt waardoor de boel een beetje blijft zweven. Op het moment dat ik heel even een massa puls op de draad zet schakelt het relais keurig af. Ik denk eerder dat het komt omdat er geen verbruiker aan het schakel deel van het relais zit dat de boel blijft zweven.

pootje 85 zit aan de acc stand van het contact slot
pootje 86 zit aan massa
pootje 30 zit via een 30A zekering aan de + van de accu
pootje 87 zit aan motor sensoren, bobine, brandstofpomp relais.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Relais schakelt wel in maar niet uit
BerichtGeplaatst: di nov 10, 2020 14:54 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 31, 2020 13:30
Berichten: 25
Woonplaats: LWD
Als 85 geen stroom meer krijgt dan moet het relais afschakelen.
Er blijft dus stroom op 85 staan.

Het schakeldeel van een relais is afgezonderd van het spoelgedeelte dus mag daar geen invloed op hebben.

Als je een voltmeter pakt en tussen 85 en massa zet moet die 0 aangeven.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Relais schakelt wel in maar niet uit
BerichtGeplaatst: wo nov 11, 2020 9:34 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
mee eens, en dat doet die ook zolang de motor niet loopt. Als je meet op pootje 85 met de sleutel uit de auto staat er 0 volt op. als je dan de sleutel erin steekt en hem naar stand 2 draait krijg je keurig accu spanning +/- 12v. Draai je de sleutel weer terug krijg je weer 0v. Maar als je besluit om de auto te starten dan krijg je +/- 14v omdat de dynamo de accu bijlaad en als je dan de sleutel weer terug draait blijft de motor lopen en houd ik +/- 4.3 volt op pootje 85. als je dan de motor stopt door de voeding draad van de ecu af te trekken komt er netjes 0v op pootje 85 en ontkracht het relais.

Ik begin te vermoeden dat het dynamo lampje de boosdoener is. dit is namelijk de enige verbinding tussen nieuw en oud in de kabelbomen op het moment.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Relais schakelt wel in maar niet uit
BerichtGeplaatst: wo nov 11, 2020 12:36 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
als test tussen zekering 17 (dash lampjes van oa laadstroom) een diode geplaatst en voila probleem opgelost. Alleen het is een 10A zekering dat gaat die diode vast niet leuk vinden. dus nu opzoek naar een permanente oplossing. Zou die in de blauwe draad van de dynamo kunnen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Relais schakelt wel in maar niet uit
BerichtGeplaatst: wo nov 11, 2020 15:42 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 31, 2020 13:30
Berichten: 25
Woonplaats: LWD
Als die 4,3 volt via dat blauwe draadje komt, zit er dan geen lekkende diode in de spanningsregelaar van de dynamo? Misschien dat mijn kennis hier net even tekort komt, maar even een brainfart :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Relais schakelt wel in maar niet uit
BerichtGeplaatst: wo nov 11, 2020 16:01 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Dr zijn ook genoeg 10A diodes te vinden anders :lol:
Denk idd dat je een soort lek hebt via dat laad lampje

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Relais schakelt wel in maar niet uit
BerichtGeplaatst: wo nov 11, 2020 17:21 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Zou kunnen hoor dat de gelijk richter een beetje lam is. Ik zal die wel eens vervangen. Net nog even gemeten met lopende motor gaat er 40mA van de dynamo naar het lampje. En met de diode ertussen gaat alles mooi uit.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling