Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
10w40 voor een CVH motor. Vergeet de distributieriem niet. Die heeft dus ook al 20 jaar niks gedaan en hoe lang die daarvoor er al op zat is denk ik ook niet bekend? Het zal wel wat meevallen, maar het zou wel erg jammer zijn als die toch knapt
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Weet niet of je de motor al met de hand rond hebt gedraaid, maar zou dat toch even doen en dan met het klepdeksel verwijderd, kijk goed of alle tuimelaars mee doen en ook of de kleppen los zitten. als je ziet dat de stoter (hydraulisch) ver ingedrukt wordt en de tuimelaar beweegt maar minder uitslag geeft dan de anderen, haal dan de tuimelaar eraf en met de rubberen hamer wat klappen op de klep en dat is meestal wel genoeg om de klep weer vrij te krijgen.
Voor de eerste start, zorg dat ie in z’n vrij staat en op de handrem. Klinkt logisch, maar vergeet niet, mocht de koppelingsplaat vastgeroest zitten aan het vliegwiel, is het koppelingspedaal intrappen niet genoeg, dan gaat ie alsnog aan de wandel.
Als ie eenmaal loopt zou ik ook de distributieriem vervangen.
Voor de eerste start, zorg dat ie in z’n vrij staat en op de handrem. Klinkt logisch, maar vergeet niet, mocht de koppelingsplaat vastgeroest zitten aan het vliegwiel, is het koppelingspedaal intrappen niet genoeg, dan gaat ie alsnog aan de wandel.
Als ie eenmaal loopt zou ik ook de distributieriem vervangen.
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989
-
- Forum Lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma okt 21, 2024 9:33
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Dank mannen, ik heb inderdaad ook een nieuwe distributieriem aangeschaft (ook een nieuwe waterpomp en pakkingen). Hebben jullie een idee van welke 10w40 olie ik moet aanschaffen? Ik had nu deze in gedachte: https://www.winparts.nl/filters-vloeist ... _bvD_BwE#0
Deze motorolie is speciaal verrijkt met Zinc dialkyldithiophosphates (goed voor de vlakke klepstoters).
Deze motorolie is speciaal verrijkt met Zinc dialkyldithiophosphates (goed voor de vlakke klepstoters).
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
dat is mineraal olie. Een CVH heeft semi-synthetisch nodig
-
- Forum Lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma okt 21, 2024 9:33
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Heren, wat is/zijn jullie go-to website(s) om originele Ford Escort onderdelen te kopen? Vandaag de benzinetank onder de Escort geschroefd; de tank zit er nog heel goed uit van binnen. Wel zijn alle gevlochten en rubberen brandstofleidingen echt keihard geworden over de jaren heen, dus deze ga ik allemaal vervangen. Ook de benzinepomp zal ik gaan vervangen (en het brandstoffilter ook).
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
onderhoudsdelen is voor mij Autodoc of winparts de go-to.
't meeste andere is niet echt nieuw meer aan te komen (of je moet geluk hebben en een Ford Dealer heeft het nog liggen) en dan is via hier of facebook/marktplaats je beste optie.
't meeste andere is niet echt nieuw meer aan te komen (of je moet geluk hebben en een Ford Dealer heeft het nog liggen) en dan is via hier of facebook/marktplaats je beste optie.
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
-
- Forum Lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma okt 21, 2024 9:33
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Aardige tegenvaller vandaag; de motor draait niet. Heb met een 19-sleutel de krukas (met de klok mee uiteraard) proberen te draaien; er zat geen beweging in. De auto stond uiteraard in neutraal en ik heb de bougies verwijderd (om de compressie te verminderen). Iemand nog suggesties wat ik kan proberen? Dank voor de reacties!Dummy schreef: ↑wo dec 04, 2024 14:53 Weet niet of je de motor al met de hand rond hebt gedraaid, maar zou dat toch even doen en dan met het klepdeksel verwijderd, kijk goed of alle tuimelaars mee doen en ook of de kleppen los zitten. als je ziet dat de stoter (hydraulisch) ver ingedrukt wordt en de tuimelaar beweegt maar minder uitslag geeft dan de anderen, haal dan de tuimelaar eraf en met de rubberen hamer wat klappen op de klep en dat is meestal wel genoeg om de klep weer vrij te krijgen.
Voor de eerste start, zorg dat ie in z’n vrij staat en op de handrem. Klinkt logisch, maar vergeet niet, mocht de koppelingsplaat vastgeroest zitten aan het vliegwiel, is het koppelingspedaal intrappen niet genoeg, dan gaat ie alsnog aan de wandel.
Als ie eenmaal loopt zou ik ook de distributieriem vervangen.
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Je kan proberen wat olie in de cylinders te gieten en ze even te laten staan, dat kan dan in de zuigerveren trekken en ze mogelijk losmaken.
Zonder bougies er in en met de auto in z'n vrij zou ie vrij makkelijk rond moeten gaan.
Het kan zijn dat er vocht ingekomen is tijdens z'n lange stilstaan en dat ie daarom vast zit nu (eg. roest aan de cylinderwanden).
Heb je al geprobeerd om 'm op de startmotor een tik te geven?
Zonder bougies er in en met de auto in z'n vrij zou ie vrij makkelijk rond moeten gaan.
Het kan zijn dat er vocht ingekomen is tijdens z'n lange stilstaan en dat ie daarom vast zit nu (eg. roest aan de cylinderwanden).
Heb je al geprobeerd om 'm op de startmotor een tik te geven?
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
-
- Forum Lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma okt 21, 2024 9:33
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Dank voor de snelle reacties Lynxified, enorme hulp! Ik heb hem niet met de startmotor geprobeerd, nee. Ik heb sinds vandaag een endoscoop, dus de volgende keer dat ik bij de auto ben zal ik eens in de cilinders gaan kijken (of er roestvorming zit). Mocht dat het geval zijn, dan zal ik er olie in gieten en hopen dat het naderhand loskomt.Lynxified schreef: ↑ma dec 09, 2024 22:07 Je kan proberen wat olie in de cylinders te gieten en ze even te laten staan, dat kan dan in de zuigerveren trekken en ze mogelijk losmaken.
Zonder bougies er in en met de auto in z'n vrij zou ie vrij makkelijk rond moeten gaan.
Het kan zijn dat er vocht ingekomen is tijdens z'n lange stilstaan en dat ie daarom vast zit nu (eg. roest aan de cylinderwanden).
Heb je al geprobeerd om 'm op de startmotor een tik te geven?
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Zou m zeker geen tik geven op de startmotor!! In ieder geval niet voordat je zeker weet dat alle kleppen vrij bewegen en dat weet je alleen nadat je m met de hand hebt rondgegooid met t klepdeksel open.
Als de motor niet oververhit is geweest kun je gewoon de kop trekken en monteren zonder m te laten vlakken, zolang je maar nieuwe pakking en bouten gebruikt.
Ik gok op corrosie op de cilinderwand. Haal gerust de kop eraf, en dan wat olie in de cilinder zetten, met de hand of plastic schaafje de corrosie los krabben (daarna met de compressor ff de restjes eruit blazen zodat je cilinderwand niet krast.
En dan wiebelen. Niet 1 richting forceren maar gewoon heen en weer jureren en vroeg of laat komt er beweging in en herhalen tot ie vrij rond gaat.
Kop er weer op, distibutieriem en dan nog een paar rondjes om te kijken welke kleppen er vast zitten, zie mijn vorige bericht, en alleen dan pas de startmotor erbij halen.
Als de motor niet oververhit is geweest kun je gewoon de kop trekken en monteren zonder m te laten vlakken, zolang je maar nieuwe pakking en bouten gebruikt.
Ik gok op corrosie op de cilinderwand. Haal gerust de kop eraf, en dan wat olie in de cilinder zetten, met de hand of plastic schaafje de corrosie los krabben (daarna met de compressor ff de restjes eruit blazen zodat je cilinderwand niet krast.
En dan wiebelen. Niet 1 richting forceren maar gewoon heen en weer jureren en vroeg of laat komt er beweging in en herhalen tot ie vrij rond gaat.
Kop er weer op, distibutieriem en dan nog een paar rondjes om te kijken welke kleppen er vast zitten, zie mijn vorige bericht, en alleen dan pas de startmotor erbij halen.
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
tbh, als er genoeg roest in de cylinderwanden zit om de motor vast te zetten, zijn ze ver genoeg aangetast dat opboren en nieuwe zuigers nodig gaat zijn.
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Ze worden nooit meer als nieuw, maar heb op de zombie goede compressies en niet meer blowby dan bij de gemiddelde 40 jaar oude auto.
Zolang het maar geen putcorrosie is trekt t vanzelf wel weer bij met een beetje rijden. Bij putcorrosie heb je inderdaad verlies van materiaal en dan houdt het op, vooral ook vanwege mogelijke detonatie.
Meestal in de cilinderwand is het oppervlakkig en te verwijderen zonder materiaalverlies. Beetje scotchbrite erover heen en de zuigerringen doen de rest.
Je moet alleen opletten dat je met de scotchbrite in rondjes gaan zoals een hoonmachine dat zou doen, en niet op en neer want dan krijg je groeven die olie en mengsel doorlaten.
Zolang het maar geen putcorrosie is trekt t vanzelf wel weer bij met een beetje rijden. Bij putcorrosie heb je inderdaad verlies van materiaal en dan houdt het op, vooral ook vanwege mogelijke detonatie.
Meestal in de cilinderwand is het oppervlakkig en te verwijderen zonder materiaalverlies. Beetje scotchbrite erover heen en de zuigerringen doen de rest.
Je moet alleen opletten dat je met de scotchbrite in rondjes gaan zoals een hoonmachine dat zou doen, en niet op en neer want dan krijg je groeven die olie en mengsel doorlaten.
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989
-
- Forum Lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma okt 21, 2024 9:33
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Oké, goed nieuws. De motor draait. Ik heb met een endoscoop gekeken en er was geen roest te vinden. Zodoende heb ik eerst de poelies schoongespoten met perslucht en vervolgens in WD40 laten weken. Met heel veel kracht uiteindelijk opnieuw geprobeerd, en toen kwam het allemaal in beweging. Ik heb er alsnog wat olie ingedaan om eventueel onzichtbare roest los te weken en heb, na een aantal dagen gewacht te hebben, het gevoel dat de motor nu nog soepeler draait (maar kan ook tussen m'n oren zitten).
Helaas heb ik wel een kleine plastic koppeling gebroken; een plastic koppeling van een vent hose van de tank. Zie de bijlage voor een afbeelding.
Zou iemand me kunnen aanwijzen waar ik zo'n (soortgelijke) koppeling kan kopen? Zoals je op de afbeelding ziet, is het rode gedeelte hetgeen wat er afgebroken is.
Verder een nieuw brandstoffilter geïnstalleerd, een nieuw luchtfilter besteld (deze ontbrak gewoon in z'n geheel, heel raar) en heb ik inmiddels nieuwe olie en een oliefilter binnen. Zodra de nieuwe brandstofslangen arriveren, zal ik deze installeren, de boel in elkaar schroeven en hem proberen te starten (na de olie en oliefilter vervangen te hebben). Voordat ik hem dus kan starten, moet ik wel eerst zo'n plastic koppeling hebben. Als iemand me daarbij kan helpen, heel graag!
Dank alvast
Helaas heb ik wel een kleine plastic koppeling gebroken; een plastic koppeling van een vent hose van de tank. Zie de bijlage voor een afbeelding.
Zou iemand me kunnen aanwijzen waar ik zo'n (soortgelijke) koppeling kan kopen? Zoals je op de afbeelding ziet, is het rode gedeelte hetgeen wat er afgebroken is.
Verder een nieuw brandstoffilter geïnstalleerd, een nieuw luchtfilter besteld (deze ontbrak gewoon in z'n geheel, heel raar) en heb ik inmiddels nieuwe olie en een oliefilter binnen. Zodra de nieuwe brandstofslangen arriveren, zal ik deze installeren, de boel in elkaar schroeven en hem proberen te starten (na de olie en oliefilter vervangen te hebben). Voordat ik hem dus kan starten, moet ik wel eerst zo'n plastic koppeling hebben. Als iemand me daarbij kan helpen, heel graag!
Dank alvast
- Bijlagen
-
- Untitled.png (548.93 KiB) 614 keer bekeken
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Ah, dat zijn die quickconnect fittingen.
Vervelende dingen, kun je practisch niet los krijgen zonder iets kapot te maken.
Als dit de leiding naar een koolstoffilter is zou je 'm er af kunnen halen en een normale flexibele benzineslang kunnen monteren, staat practisch geen druk op.
Ik kan er in ieder geval geen los partnummer voor vinden helaas.
Vervelende dingen, kun je practisch niet los krijgen zonder iets kapot te maken.
Als dit de leiding naar een koolstoffilter is zou je 'm er af kunnen halen en een normale flexibele benzineslang kunnen monteren, staat practisch geen druk op.
Ik kan er in ieder geval geen los partnummer voor vinden helaas.
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Draaibank, taps buisje maken, beetje epoxy
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989