Mijn 1.3 Bravo
Re: Mijn 1.3 Bravo
Mooi dat je 'm terug tot leven wekt!
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
Re: Mijn 1.3 Bravo
Vandaag aan de remmen bezig geweest.
Nu de auto op straat stond meteen maar ff gewassen, was ook wel eens nodig, er zat al wat mos op. Onder de auto wel nog een rotte plek in de bodem gespot, maar niets dat niet opgelost kan worden.
De ophanging is wel een grote ramp, heb ooit eens wat onderdelen omgewisseld met een andere auto maar inmiddels weet ik niet meer waar alles is gebleven en is het een soort Frankenstein verhaal. Kan iemand precies bevestigen wat er aan de pre-83 escort anders was? Achter alleen de stabilisatorstang en de draagarm? Voorkant draagarm alleen? Of ook de fusee?
In ieder geval is ie nu weer verplaatsbaar, dat was stap 1, dan kan ie ook de garage in als ik er echt aan wil werken. Maar eerst gaat de zombie-cabrio de garage in dus deze moet nog even z’n beurt af wachten.
Uiteindelijk was wel alles compleet en was het een kwestie van slangetjes aansluiten. Wel zaten een deel van de remcilinders achter vast, maar een paar goede klappen van de hamer en nu doen ze het weer. Uiteindelijk het systeem ontlucht en gevuld met nieuwe remvloeistof. Hoop troep eruit gekregen en het lijkt voorlopig te werken.
Toen ie eenmaal reed snel een rondje rond het blok gedaan. Motortje loopt soepel en ook schakelt hij goed maar hij moet wel uitgelijnd worden.Nu de auto op straat stond meteen maar ff gewassen, was ook wel eens nodig, er zat al wat mos op. Onder de auto wel nog een rotte plek in de bodem gespot, maar niets dat niet opgelost kan worden.
De ophanging is wel een grote ramp, heb ooit eens wat onderdelen omgewisseld met een andere auto maar inmiddels weet ik niet meer waar alles is gebleven en is het een soort Frankenstein verhaal. Kan iemand precies bevestigen wat er aan de pre-83 escort anders was? Achter alleen de stabilisatorstang en de draagarm? Voorkant draagarm alleen? Of ook de fusee?
In ieder geval is ie nu weer verplaatsbaar, dat was stap 1, dan kan ie ook de garage in als ik er echt aan wil werken. Maar eerst gaat de zombie-cabrio de garage in dus deze moet nog even z’n beurt af wachten.

Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989
Re: Mijn 1.3 Bravo
Belangrijkste verschil in de pre-83 ophanging zit in:
Voor:
Andere voorste hubs
Andere toplagers voor
1100's hadden geen stabilisatorstang
en de toplagers staan verder naar binnen - met late hubs krijg je meer positieve camber.
Achter:
Montagepunt draagarm aan de body zit hoger dan latere auto's
Montagepunt van de trekstang aan de body zit lager dan latere autos.
De veer en demperwaardes waren ook anders, maar de stabilisatorstang, bijbehorende brackets, en draagarmen (voor en achter) zijn allemaal 't zelfde.
Trekstangen en hubs achter zijn ook identiek tot eind mk4.
Voor:
Andere voorste hubs
Andere toplagers voor
1100's hadden geen stabilisatorstang
en de toplagers staan verder naar binnen - met late hubs krijg je meer positieve camber.
Achter:
Montagepunt draagarm aan de body zit hoger dan latere auto's
Montagepunt van de trekstang aan de body zit lager dan latere autos.
De veer en demperwaardes waren ook anders, maar de stabilisatorstang, bijbehorende brackets, en draagarmen (voor en achter) zijn allemaal 't zelfde.
Trekstangen en hubs achter zijn ook identiek tot eind mk4.
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
Re: Mijn 1.3 Bravo
Ok, het puzzelen is begonnen.
De auto staat iets naar voren geleund, waarschijnlijk verkeerde veren. Weet iemand hoe ik de juiste veren herken? Heb in de kelder alle veren op 1 grote stapel liggen dus hoor graag hoe ik de juiste eruit herken.
Daarnaast kan ik de originele fusees nergens vinden… Kan me niet herinneren en me ook niet voorstellen dat ik die heb weggedaan… Maar heb alleen maar fusees met onderdeelnummer 84 liggen. Zou dit daadwerkelijk problemen kunnen geven? Iemand ervaring met rijden met de camber van 84-fusees op een pre-83 escort? Of is het beter om 81-fusees aan te schaffen?
De auto staat iets naar voren geleund, waarschijnlijk verkeerde veren. Weet iemand hoe ik de juiste veren herken? Heb in de kelder alle veren op 1 grote stapel liggen dus hoor graag hoe ik de juiste eruit herken.
Daarnaast kan ik de originele fusees nergens vinden… Kan me niet herinneren en me ook niet voorstellen dat ik die heb weggedaan… Maar heb alleen maar fusees met onderdeelnummer 84 liggen. Zou dit daadwerkelijk problemen kunnen geven? Iemand ervaring met rijden met de camber van 84-fusees op een pre-83 escort? Of is het beter om 81-fusees aan te schaffen?

Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989
Re: Mijn 1.3 Bravo
het verschil tussen de vroege en late ophanginggeometrie zit 'm deels in de fusees, en deels in dat de schokbrekers op de vroege modellen verder naar binnen staan.
Als je de late fusees met de vroege kas gebruikt krijg je meer positive camber.
Dat probleem had ik met de groene ook, daar heb ik toen custom offset top mounts voor gemaakt.
qua veren herkennen, je gaat moeten meten en crossreferencen met de partscatalogus om te weten wat je hebt ben ik bang.
nummer 14 staan de plekken die je moet meten en de verschillende specs.
Als je de late fusees met de vroege kas gebruikt krijg je meer positive camber.
Dat probleem had ik met de groene ook, daar heb ik toen custom offset top mounts voor gemaakt.
qua veren herkennen, je gaat moeten meten en crossreferencen met de partscatalogus om te weten wat je hebt ben ik bang.
nummer 14 staan de plekken die je moet meten en de verschillende specs.
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
Re: Mijn 1.3 Bravo
De veren die eronder zaten hadden dus kennelijk al de juiste maat, geen idee waarom ie niet recht staat… Nog niet de juiste fusees kunnen vinden maar voorlopig kan ie wel ff op de huidige door.
Andere schokbrekers gemonteerd met verlagingsveren, achter hetzelfde, en omdat de stabilisatorstang achter wat ringetjes te weinig had (toespoor) maar meteen wat polyuretheraan gestoken.


Echter met deze setup staat de auto nogsteeds niet recht…
Om gemakkelijk achter de schokbrekers te kunnen vervangen ook de plank in de kofferbak maar vervangen door 2 gasveren.

Verder nog bumpers gemonteerd, grilletje gestoken, had wel 1 koplamp te weinig maar geloof dat ik in de werkplaats nog een setje heb liggen. De beschadigde voorlip verwijderd, kwam wel wat roest onderuit. En de stalen wielen met 4 verschillende bandenmaten ff vervangen door de RST velgen, zo kan ie in ieder geval uitgelijnd worden. De bedoeling is om m toonbaar te maken zodat ie onopgemerkt over de openbare weg naar de werkplaats kan voor het laswerk.


Andere schokbrekers gemonteerd met verlagingsveren, achter hetzelfde, en omdat de stabilisatorstang achter wat ringetjes te weinig had (toespoor) maar meteen wat polyuretheraan gestoken.


Echter met deze setup staat de auto nogsteeds niet recht…
Om gemakkelijk achter de schokbrekers te kunnen vervangen ook de plank in de kofferbak maar vervangen door 2 gasveren.

Verder nog bumpers gemonteerd, grilletje gestoken, had wel 1 koplamp te weinig maar geloof dat ik in de werkplaats nog een setje heb liggen. De beschadigde voorlip verwijderd, kwam wel wat roest onderuit. En de stalen wielen met 4 verschillende bandenmaten ff vervangen door de RST velgen, zo kan ie in ieder geval uitgelijnd worden. De bedoeling is om m toonbaar te maken zodat ie onopgemerkt over de openbare weg naar de werkplaats kan voor het laswerk.



Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989