Omdat ik van onze alleraardigste moderatoren te horen heb gekregen dat ik hier de how to moet plaatsen bij deze
.
Zo als de titel al vermeld en voor diegene die het nog nooit gedaan hebben maar wel willen doen.
Benodigheden:
1: Het belangrijkste een mondeo 2 liter silvertop Zetec.
2: Carter,aanzuigbuis en oliespatplaat van een Escort 1.6 of 1.8 zetec.
3: Niet perse nodig maar wel erg makkelijk ivm ruimte de oliepomp van een 1.8 zetec.
4: Waterpomp Escort Zetec 1.6 of 1.8,dit ivm draairichting van pomp en het overzetten van de originel stuurbekrachtiging.
5: Nieuwe carterpakking en speciale kit voor de pakking.
6: Poelie voor de waterpomp van een 1.6 of 1.8 Escort zetec.
7: Nagelang welke versnellingsbak een vliegwiel van een 1.6 of 1.8 zetec(vlak model) of die van een CVH EFI motor en de krukas gaten uitboren tot 11 mm of het originele vliegwiel in combinatie met eem MTX versnellingsbak..
8: Schakelmechanisme(nagelang gebruikte versnellingsbak).
9:ECU van een XR3I 130pk of die van de mondeo (zonder pats) maar dan moet je wel de penbezetting veranderen,plus je zal je EDIS4 module moeten verwijderen.
10: Motorbok en takel,genoeg gereedschap en een schone werkplek ivm de ombouw van de motor.
11: Baksteunen/subframe escort met MTX bak en aandrijfassen MTX bak indien je deze gaat gebruiken.
12: Heel belangrijk...Een goed humeur want er zal gegarandeerd wel iets tegen zitten.
Nu dan het werk
Je zal na je de 2 liter ontvangen hebt,het carter,aanzuigbuis van de oliepomp en oliespatplaat moeten verwijderen.
Indien je graag het originele escort oliefilter wil blijven gebruiken zal je de oliepomp ook moeten vervangen voor een escort exemplaar daar deze het filter onder een schuine hoek heeft staan en die van de mondeo recht staat waardoor het filter tegen je subframe of chassisbalk aan komt.
Indien dit gebeurt is de distributie er af om de waterpomp te wisselen en tevens een goede gelegenheid om een nieuwe ditributieset met rollen te monteren daar je nooit weet hoeveel het oude setje heeft gedraait.
Je kunt nagelang welk type escort je hebt het originele inlaatspruitstuk laten zitten of vervangen door er 1 van de 1.8 XR3I(deze heeft een beter airflow dan die van de standaard 1.8 of 1.6).
Ga je voor het alu spruitstuk monteer daar wel het 2 liter gasklephuis op ivm dat die van de standaard 1.6 en 1.8 erg klein is.
LET OP!!!! de luchtmassa meter van de mondeo heeft een grotere aansluitdiameter aan de motorzijde als die van een escort,maakt niet uit welke.
Je zult dus de originele aanzuigbuis vaak niet meer kunnen gebruiken.
Het beste is om een MTX bak(bv die van een RS2000 of de XR3I 130PK) te nemen daar deze het vermogen en het koppel van de 2 liter goed aan kan plus je kunt indien de koppeling nog goed is deze van de mondeo gebruiken(scheeld weer geld).
De mondeo bak daar weet ik niet zo van of deze wel past ivm de ophangpunten en het druklager wat vaak hydraulisch is bij de mondeo.
Als je voldoende ruimte hebt en een goede motortakel monteer dan de motor en bak in 1 keer want dit scheelt een hoop fustratie als je later de bak er onder moet zetten als de motor er al in zit(ruimte gebrek).
Als de motor en bak er in hangen kun je je originele dynamo en starter monteren en weer aansluiten.
Let er wel op dat omdat de mondeo de starter aan de achterzijde heeft zitten en een aantal type escorts niet je een opening kan houden aan de achterzijde die je het beste met een zelf gemaakt plaatje kunt afsluiten,dit om binnendringend vuil e.d. tegen te gaan.
Ga je voor de optie van de Escort 130 pk ecu dan is het het makkelijkste om daar ook de kabelboom bij te nemen en deze in te bouwen.
Ga je voor de mondeo kabelboom dan zal je deze moeten gaan intergreren in je originele kabelboom.
Uitlaatspruitstuk kun je van de escort gebruiken of als je geld over hebt(hebben we natuurlijk allemaal
) dan kun je de optie nemen van een spagettie uitlaatspruitstuk.
Ziet er mooi uit klinkt goed en levert ook nog een paar extra paardjes op..
Voor de uitlaat raad ik aan een absorbsie systeem of een groep N uitlaat ivm de diameter en ook om wat extra paardjes los te laten.
Dit is een simpele motorwissel om te doen op de bedrading na.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben en indien er nog vragen zijn kun je altijd mailen.
Ps indien de motorwissel alleen nog niet genoeg vermogen oplevert kun je altijd nog de optie nemen om op throttlebodies te gaan rijden icm een vrij programmeerbaar injectie systeem.
Deze combinatie kan je tot 170 pk op leveren zonder dat je er andere nokkenassen in zet.
Nadeel is als je een zware rechtervoet hebt je ook een behoorlijk stuk duurder uit bent in verbruikt maar het klinkt wel erg bruut
Met vriendelijke groet,
Roy