Reed voor een hondenopvang centrum, vies van alle kanten, maar niet bizar veel roest op wat oppervlakkige dingen na.
Motor starte in 1x, en verderest is t allemaal niet zo belangrijk met zon busje, dus maar mee genomen.
APK is hier ook niet zo streng dus echt alles zat met ijzerdraadjes vast.

Volgende dag meteen naar de automaterialenzaak, om een beurtje te geven, en ook maar een distributiekit besteld, maar die was er pas na het weekend.
Ook meteen dat gare 13" lichtmetaal vervangen door wat staal dat ik nog had liggen, want de helft was krom, de andere helft miste de centreerringen en 1tje zat er ook maar met 3 bouten vast.

Nou en dat weekend knapte de distributieriem... Dat is toch niet te geloven... Opgehaald door een sleepauto nog eens 10 jaar ouder dan t busje, dat vindt ik dan wel weer mooi.

Maandag distributiesetje bij de automaterialenzaak opgehaald, en ja, dacht, zet m er maar op, verlies er niks mee en wie weet zijn de kleppen e.d. gewoon nog goed. Echter omdat de kleppen wel raken als de motor draait kun je de juiste positie niet terug vinden zonder de nokkenas te verwijderen. Met een blokkeerpin zet je de krukas dan op de juiste stand, deze draai je in de buurt van de dynamo in het blok.

Heel die kit erop, timing correct, alles piekfijn in orde, zet je met de momentsleutel de nokkenas er weer in, gebeurd dit:

Nou, toen was ik helemaal klaar met dat blok, en zonder garantie dat de rest van het blok nog goed was na het knappen van de distributieriem maar besloten om een ander blok te halen.
Helaas geen fotos vanwege kapotte telefoon, wachten op een nieuwe...
Nieuwe blok had EGR, snel korte mette mee gemaakt en de spruitstukken over gezet. Vervolgens carter eronder uit, schoongemaakt van binnen, nieuwe pakking, ik bedoel, als je dat blok los op de werkbank hebt kun je het maar beter goed aanpakken, keringen, ook in de bak, alles erop en eraan, helemaal top, nieuw blok erin gehangen, met nieuwe olie en nieuwe distributieset, daar hoef ik jaren niet meer naar om te kijken denk je dan.

Busje heeft tussen de stoelen en het vrachtruim 2 hekken zitten die je met bouten kunt plaatsen of weg nemen. Een bovenste en een onderste. Echter bij de vorige eigenaar was de hendel om de achterportier te openen af gebroken, en hebben ze het onderste rek met geweld verwijderd. Zonder dat onderste rek glijdt alle vracht zo je rug in als je remt, dus dat wou ik wel gemaakt hebben.

Tanken:

Maar toen begon ie slecht te lopen en sporen te trekken, en wat bleek, de as van de gashendel lekte.

Bij het verwijderen van die as brak ie af, dus de distributiepomp maar van het oude blok af gehaald om die erop te zetten.

Geinstaleerd, opnieuw getimed...

Wat bleek, deze lekte ook... Maar hij moest toch rijden, dus toch maar mee gaan rijden, maar ratelen dat ie deed! Dus ik bang dat ik iets verkeerd had gedaan. Bij het openen van de motorkap was het probleem gauw gevonden. Controleer altijd of je al je gereedschap hebt! Kan je een ashoes schelen.

Nou, vervolgens o-ringetje vervangen aan de gashendel, alles top, alles prima, terug in mekaar, start niet meer. Dag ervoor getankt met een merk olie dat in de aanbieding was, dus om uit te sluiten dat dat slechte brandstof was de tank maar leeg laten lopen en 10L diesel erin gedaan.

Wat bleek, ik had de gashendel op het verkeerde punt gemonteerd, waardoor de uitslag die de gaskabel te weeg bracht zich volledig in een dood gebied bevond. Maar omdat het stationair ook niet afgesteld was duurde dat dagen voordat ik er achter was dat dat dode gebied uberhaupt bestond. Achteraf wel logisch, gezien de gasklep wordt gecontroleerd dmv veren en brandstofdruk.
Maar stationair lopen deed ie nog altijd heel ruw en onregelmatig, en dus gingen de injectoren onder de loep. Vervangen door die uit het oude blok en dat werkte al veel beter.

Maar nogsteeds heel slecht stationair lopen... Ook in versnelling slecht stationair lopen. Beste te vergelijken met een vacuumlek in een benzineauto, die gaat ook bokken in versnelling bij lage toeren.
En omdat dat het gevolg is van ontstekingstiming, dacht ik, ik ga de timing nog eens na lopen (problemen begonnen na vervangen distributiepomp), en daarvoor moet je klepdeksel eraf. En toen zag ik het volgende:

Dus ik ga er voor nu maar van uit dat dit het probleem is, en dus van de week maar eens nokkenas vervangen en dan ook gelijk de lagers. Wat een ramp deze auto, maar ik geef niet op!