Mijn naam is Matthijs, ik ben 27 jaar en sinds 1 december in bezit van een hele nette Ford Escort CLX 1.6 16v uit 1994 met 84694 KM op de teller.
Ik ben een echte autoliefhebber en heb al een verscheidenheid aan auto's gehad.
Ik ben tevens nog in bezit van een blauwe Ford Thunderbird uit 1985 die wordt gebruikt voor de hobby.
Aangezien ik 6 januari ga beginnen bij een andere baan had ik weer een andere auto nodig voor dagelijks vervoer, en moest ik uiteraard weer iets aparts hebben. Bij voorkeur een coupe omdat ik daar een voorliefde voor heb.
Uiteindelijk kwam ik uit op dit leuke autootje. Niet te duur, al te groot en best zuinig met wat ik in vergelijking hiervoor heb gehad. En ook nog eens in mijn favoriete kleur.




De Ford komt van de 2e eigenaar die de auto een jaar in bezit heeft gehad. Het leuke ervan is is dat de persoon waarvan ik de auto heb gekocht oorspronkelijk een Ford garage heeft gehad in Oostzaan. En hij heeft zelf de auto 30 jaar geleden verkocht aan de mensen waarvan hij de auto vorig jaar heeft terug gekocht.
De auto heeft altijd binnen gestaan en is de afgelopen tijd meer voor de hobby gebruikt en dat zie je eraan af.
De auto is halverwege vorig jaar voorzien van nieuwe olie, oliefilter, luchtfilter, bougies, benzinefilter, remvloeistof, remmen rondom, kachel radiateur en nieuwe banden.
Wat er nog op de planning staat is op 11 februari een beurt waarbij de distributieriem en de schokbrekers worden vervangen, dan laat ik ook gelijk olie verversen.
En op 16 februari krijgt de auto een antiroest behandeling. En ik heb al originele Ford spatlappen besteld voor voor en achter. Dit om de auto te conserveren en omdat deze voor zijn leeftijd nog in uitmuntende staat verkeerd.
De auto heeft bijna geen roest, op twee hele nare plekken na waar ik later ben achter gekomen.

De ergste roest zit bij de A-stijl aan de bijrijderskant onderaan.
Door de jaren heen is de bevestigingsrand of hoe je dit ook noemt waar de rubber op zit bevestigd onderaan los gaan laten. En is er altijd bij regen water tussen gaan zitten wat hierin heeft geresulteerd.
Want ik heb gemerkt dat als het heeft geregend dat er tussen de bevestigingsrand en het rubber altijd wat vocht blijf zitten, waardoor deze ook bovenaan weg begint te roesten.
De A-stijl aan de linkerkant is nog in perfecte staat alleen daar heb ik op een klein stukje van die bevestigingsrand ook al roest gedetecteerd, alleen een stuk minder erg.
Hiervoor heb ik gelijk bij een gespecialiseerd bedrijf een afspraak gemaakt om dit weg te laten halen en eerst word de auto daar naartoe gebracht op 6 januari.
De auto heeft binnen een plek in de garage, dit helpt natuurlijk ook meer om de auto van de roestduivel te ontzien.

Nu ben ik dus nog opzoek naar deze rubbers voor de bestuurders en bijrijderskant afgebeeld op de foto hierboven, omdat de roestduivel deze heeft aangetast.
Als er iemand is die deze rubbers nog heeft liggen en van de hand wil doen hoor ik het graag.
In het vervolg als dit is gerepareerd wil ik iets in de rubbers spuiten zoiets als tectyl of een ander goed middel wat vocht verdrijft voordat ik deze op de rand schuif zodat het weer lang goed blijft.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Postmus